تبدیل فلدسپات به رس و شناخت مکانیسم تخریب آن ها در تولید سرامیک

از مهمترین فرایند تبدیل فلدسپات به رس در صنعت است که فلدسپات یکی از فراوان ترین ماده ها که بیشترین کاربردش در سرامیک سازی است.

تبدیل فلدسپات به رس و شناخت مکانیسم تخریب آن ها در تولید سرامیک

تبدیل فلدسپات به رس

تبدیل فلدسپات به رس یکی از دلایلی که از فلدسپات به طور بسیار گسترده در صنعت سرامیک سازی استفاده می‌کنند ترکیبات خاص و ویژگی های مناسب و منحصر به فردی می باشد که آنها در خود دارند.

آنها فلدسپات را به رس تبدیل می کنند و زیباترین و با کیفیت ترین نمونه کاشی و سرامیک را تولید می کنند.

تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت پذیرفته است که نشان می‌ دهد اگر در صنعت سرامیک سازی از فلداسپات به عنوان مواد اولیه استفاده کنند کاربردهای بسیار متفاوت تر از دیگر سرامیک ها خواهد داشت.

در واقع استفاده مهندسی از فلدسپات در بسیاری از زمینه های کاربردی همچون کاشی های سرامیکی دی الکتریک یا فسفیرها د کاملاً نوید بخشِ هستند.

در حقیقت آن ها می توانند زمینه ساز پیشرفت هر چه بیشتر در این حوزه بشوند.

در واقع می‌ توان گفت ۵۸ درصد از ترکیب سنگ های زمین را فلدسپات تشکیل می دهد که می توان گفت یکی از ضروری ترین اجزا در سنگ های نعوظ دگردیسی و رسوبی به شمار می رود.

آنها با توجه به ساختارهای فیزیکی و شیمیایی که در خود دارند می توانند به منظور های مختلف استخراج بشوند و در هر زمینه‌ ای از آنها ارزشمند ترین عنصر در طبیعت یاد می شوند.

از فلدسپات نه تنها در صنعت سرامیک سازی بلکه در نساجی و شیشه سازی نیز از آن به طور گسترده استفاده می شود.

با توجه به مواد خام بسیار ارزشمندی که در این ماده وجود دارد می‌ تواند کاملا مفید و موثر واقع بشود و در هر صنعتی که به کار می روند محصولات آن را بسیار با کیفیت بکنند.

از جمله مواد خام فلدسپات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلومینا که با نام تجاری (Al۲O۳) شناخته می‌ شود.
  • آلکالی که با نام تجاری Na۲O و K۲O) شناخته می‌ شود.
  • سیلیکا

همچنین از آنها به عنوان عوامل فلوکاسیون نیز یاد می کنند که می توانند برای تشکیل فاز شیشه در دماهای پایین مورد استفاده قرار بگیرند.

فلدسپات های که در صنعت شیشه سازی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌ گیرند اصولاً به شکل قلیایی هستند.

فلدسپات می تواند حاوی کلسیم و پتاسیم یا سدیم باشد و در واقع گروهی از مواد معدنی که کار آنها سنگ سازی می باشد است.

چنانچه پیشتر گفته شد فلدسپات حاوی مواد معدنی بسیار زیادی می باشد که بیشترین مقدار آن در سنگ های آذرین رسوبی و دگرگونی است.

این سنگ ها در تمامی نقاط دنیا به ط.ر بسیار گسترده ایی یافت می شود.

مواد معدنی که در فلدسپات یافت می شود به سه بسته دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

  • آلبیت
  • آرتوکلاز
  • آنورتیتیت

از فلدسپات هایی که منشا پتاسیم دارند و به شکل قلیایی هستند به طور بسیار گسترده ای در صنایع استفاده می کنند زیرا آنها نقش اساسی و محوری در تولید انواع مواد پرکننده در صنایع مختلف دارند.

از جمله این صنایع می‌ توان به صنایع رنگ لاستیک چسب و پلاستیک اشاره کرد.

از آنجایی که بیشترین قسمت پوسته زمین را فلدسپات تشکیل می دهند پس ما بیشترین استفاده از آنها را داریم.

به همین دلیل بیشتر محصولاتی را که به طور روزانه از آنها استفاده می کنیم ساخته شده از این ترکیبات می باشند.

مثلاً کاشی های کف حمام و یا بسیاری از ظروف از جمله لیوان های سرامیکی و شیشه ای و با بسیاری از صندلی ها ساخته شده از فلدسپات می باشند که شاید ما توجه زیادی به آن نکرده باشیم.

در سایر صنایع همانند فایبر کلاس نیز از آنها به عنوان عایق بندی استفاده می‌کنند که دارای کیفیت بسیار عالی و بالایی دارند.

همچنین در صنعت نساجی نیز به طور گسترده ایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از دلایل بالا بودن قیمت بسیاری از سنگهای قیمتی وجود فلدسپات در آنها می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سنگ خورشید
  • سنگ ماه
  • لابرادوریت
  • اسپیکترولیت
  • آمازونیت

آن ها که ساخته شده از مواد معدنی فلدسپات می باشند علاوه بر زیبایی دارای مقاومت بالایی نیز هستند.

نحوه استخراج فلدسپات بسیار حائز اهمیت می باشد تا بتوان بیشترین استفاده را به شکل بهینه از آنها برد زیرا اگر به درستی این کار صورت نپذیرد ممکن است کارایی خاصی را به همراه نداشته باشد.

به طور معمول آنها را با روش های روباز که توسط مالکین معدن و یا پیمانکار آن انجام می گیرد استخراج می کند.

بعد از آن که آن را حفر و استخراج کردند نوبت به شکست ثانویه آن می رسد که این کار را با استفاده از یک گلوله افتادگی معمولی به انجام می رسانند.

بعد از آن که قطعات مورد نظر شکسته شد آنها را با استفاده از بیل های هیدرولیکی بر روی کامیون ها می گذارند تا بتوانند آنها را به کارخانه هایی که باید کار خورد آنها را انجام بدهند منتقل کنند.

در کنار خاک رس که از مهمترین ماده های اصلی تولید سرامیک می باشد ترکیبات این ماده نیز از هم مهمترین ماده ها در این صنعت محسوب می شود پس وجود آن لازم و ضروری است.

اگرچه دمای ذوب ترکیبات آن به طور دقیق مشخص نیست اما می تواند خیلی خوب و آرام در دماهای مختلف ذوب بشود.

این خود می‌ تواند یکی از بهترین و مهمترین مزایای آن محسوب بشود زیرا خیلی سریع و راحت خاک رس و کوارتز ها را با سرعتی بالاتر ذوب می کند.

با این حال آنها قادر هستند تا به طور همزمان هم امکان تعدیل این دو مرحله را در فرایند تولید فراهم کنند هم سبب تسریع تر شدن آنها بشوند.

اگر بخواهیم به طور کلی نقش آنها در سرامیک را بررسی کنیم باید گفت که از آن به عنوان بهترین کاتالیزور شار برای تولید پوشش شیشه ای در دمای پایین مورد استفاده قرار می دهند.

همچنین از آنها به عنوان یک منبع قابل اعتماد در لعاب استفاده می کنند و در کنار این می توانند به طور بسیار شگفت‌ انگیزی دوام و مقاومت سرامیک را تا حد خیلی زیادی بالا ببرند.

در نتیجه طول عمر آنها را نیز بالا خواهند برد که این برای مشتریان بسیار مهم است تا در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

به طور کلی فلدسپات از مهمترین ماده ها در بسیاری از صنایع است که باید از مراکز معتبر خریداری بشود.