کاربرد دولومیت در سرامیک و صنایع مختلف و مزایای استفاده از آن

سنگ دولومیت بطور گسترده برای مصارف مختلفی استخراج می‌شود.

در اینجا به کاربرد دولومیت در سرامیک سازی و صنایع مختلف و مزایای استفاده از دولومیت در صنایع مختلف می پردازیم

کاربرد دولومیت در سرامیک و صنایع مختلف و مزایای استفاده از آن

کاربرد دولومیت در سرامیک

کاربرد دولومیت در سرامیک دولومیت نوعی از سنگ آهک است که دارای مقادیر تقریبا مساوی کربنات منیزیم و کربنات کلسیم است همچنین در دولومیت مقدار کمی کلر، فسفر، پتاسیم و 20 عنصر کمیاب نیز یافت می شود.

ویژگی های فیزیکی دولومیت:

بلور های دولومیت به شکل لوزی دیده می شود و از نظر درخشش مرواریدی و زجاجیه است، دولومیت در هنگام ترکیب با اسید هیدروکلریک سرد و رقیق واکنش اسیدی بسیار ضعیفی دارد ولی اگر دمای اسید هیدروکلریک بالا باشد و دولومیت پودر شده باشد دولومیت واکنش اسیدی قوی تری از خود بروز می دهد.

دولومیت از نظر شکل بسیار شبیه به کانی کلسیت است بهترین روش برای تشخیص این دو کانی از یکدیگر در نظر گرفتن سختی و واکنش اسیدی این دو ماده می باشد کلسیت دارای سختی 3 است در حالی که دولومیت سختی 3.5 تا 4 دارد همچنین کلسیت در مواجه با اسید هیدروکلریک سرد واکنش بسیار قوی دارد ولی دولومیت با اسید هیدروکلریک واکنش بسیار ضعیفی دارد.

دولومیت به رنگهای سفید، زرد، قهوه ای کمرنگ، قرمز و خاکستری و صورتی دیده می شود. اگر در ترکیبات دولومیت مقدار کمی آهن وجود داشته باشد دولومیت به رنگ زرد تا قهوه ای دیده می شود و اگر در ترکیبات خود مقدار کمی منگنز وجود داشته باشد به رنگ صورتی دیده می شود.

دولومیت یک کانی سنگ ساز مهم است و ماده اصلی تشکیل دهنده مرمر دولومیتی و سنگ های دولومیتی می باشد و یکی از پر مصرف ترین مواد معدنی در صنایع مختلف است در این بخش به چند کاربرد دولومیت در صنايع مختلف اشاره می شود.

کاربرد دولومیت در صنایع مختلف:

  • سرامیک: برای ساخت سرامیک مرغوب و بهبود کیفیت سرامیک از دولومیت استفاده می شود، سرامیک با کیفیت باید جذب آب کمتری داشته باشد چرا که جذب آب در کاشی های سرامیکی باعث کاهش زیبایی و جدایی لعاب سرامیک از بدنه می شود به این منظور در ساخت سرامیک از دولومیت استفاده می شود تا مواد لعاب سرامیک به خوبی به یکدیگر چسبیده و تخلخل ها بسته شود و مانع جذب و انتشار آب به لعاب سرامیک می شود. دولومیت مورد استفاده در سرامیک سازی باید نا خالصی هایی مانند آهن و تیتانیوم کمتری داشته باشد تا سرامیک ها رنگ سفیدی داشته باشند.
  • شیشه سازی: برای ساخت شیشه های خودرو، ساختمانی، شیشه های فایبر و لامپ ها از پودر دولومیت استفاده می شود، دولومیت اضافه شده به مواد مذاب شیشه، باعث کاهش ویسکوزیته مذاب شیشه می شود و همچنین باعث مقاومت شیشه در برابر ضربه ها و خراش ها می شود.
  • کشاورزی: امروزه استفاده از دولومیت در کشاورزی افزایش یافته است، پودر دولومیت دارای مواد مغذی با ارزشی برای گیاهان است و حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم است که این دو عنصر برای رشد گیاهان و میوه دهی آن ها بسیار ضروری است، همچنین اضافه کردن دولومیت به خاک باعث می شود اسیدیته خاک متعادل شود.
  • داروسازی و غذایی: دولومیت از دیر باز به عنوان منبع کلسیم و منیزیم در تولید خوراکی های دام و طیور استفاده می شود و مطالعات در این مورد نشان می دهد برای حیوانات مفید است. همچنین این ماده در تولید بعضی از دارو ها از جمله قرص ها و ویفر های جویدنی استفاده می شود تا به عنوان مکمل های غذایی مصرف شود.
  • لاستیک سازی: دولومیت دارای دو کربنات همراه با ساختار متناوبی از یون کلسیم و منیزیم می باشد، افزودن دولومیت به ترموپلاستیک به عنوان یک عامل سخت کننده در صنایع لاستیک سازی استفاده می شود.
  • صابون و مواد شوینده: پودر دولومیت که به رنگ سفید دیده می شود به عنوان یک پر کننده در بسیاری از مواد شوینده و صابون ها استفاده می شود.
  • صنایع آهن و فولاد: بیشترین استفاده از دولومیت در صنایع فولاد و آهن است و کاربرد اصلی دولومیت در این صنایع به عنوان ماده روان کننده و محافظت برای پوشش نسوز و همچنین به عنوان یک ماده خام نسوز استفاده می شود، دولومیت در صنایع فولاد و آهن معمولا به سه شکل دولومیت متخلخل، دولومیت کلسینه شده و دولومیت خام مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که دولومیت به عنوان یک ماده روان کننده استفاده می شود دولومیت خام یا کلسینه استفاده می شود، هنگامی که از دولومیت برای حفاظت از مواد نسوز استفاده می شود دولومیت کلسینه شده و زمانی که از دولومیت به عنوان ماده اولیه نسوز استفاده می شود، به صورت متخلل استفاده می شود.
  • صنعت ساخت و ساز: از دولومیت برای ساخت سیمان استفاده می شود که برای ساخت بنا ها و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، از سنگ های خرد شده دولومیت برای ساخت تونل ها و معادن ذغال و همچنین در ساخت راه آهن و ریل گذاری استفاده می شود، دولومیت به دلیل استحکام و مقاومتی که دارد در ساخت بتن و آسفالت نیز کاربرد دارد
  • صنایع و نفت گاز: دولومیت در این صنایع به عنوان سنگ مخزن نفت و گاز عمل می کند. در طی تبدیل کلسیت به دولومیت، کاهش حجم رخ می دهد. این می تواند فضاها و منافذی را در سنگ ایجاد کند که می تواند با نفت یا گاز طبیعی پر شود که با آزاد شدن از سایر واحدهای سنگی به داخل بروند. این امر باعث می شود که دولومیت به یک سنگ مخزن و هدف حفاری و اکتشافات نفت و گاز مورد استفاده قرار گیرد.
  • صنایع شیمیایی: واکنش دولومیت با اسید باعث شده که در صنایع شیمیایی کاربرد داشته باشد، دولومیت در صنايع شیمیایی بیشتر به عنوان خنثی سازی اسید به کار برده می شود.

با توجه به کاربرد های فراوانی که دولومیت در صنایع مختلف دارد این ماده یکی از با ارزش ترین مواد معدنی محسوب می شود که خوشبختانه در کشورمان نیز این ماده ارزشمند استخراج و تولید می شود.

با توجه به گسترش اینترنت و مراکز فروش آنلاین می توان بسیاری از مواد معدنی را به صورت مستقیم از تولید کننده ها خریداری کرد، این مرکز یکی از بزرگ ترین مراکز خرید دولومیت در کشورمان می باشد خریداران عزیز می توانند برای خرید و ثبت سفارش دولومیت مرغوب از سایت ما اقدام نمایید و با مشاوران فروش ما تماس حاصل کنید.