کاربرد فلدسپات در سرامیک به عنوان ماده اصلی سازنده آن

فلدسپات ها مهم ترین کانی های آذرین محاسبه می شوند و کاربرد فلدسپات در سرامیک برای مقاوم سازی و زیبا سازی سرامیک ها و کاش ها استفاده می شود.

کاربرد فلدسپات در سرامیک به عنوان ماده اصلی سازنده آن

کاربرد فلدسپات در سرامیک

کاربرد فلدسپات در سرامیک همان طور که اشاره شد فلدسپات ها نوعی کانی بلورین هستند که از سیلیکات آلومینیوم و پتاسیم و کلسیم تشکیل شده اند البته در ساختار آن ها مواد دیگری نیز یافت می شود اما بیشتر ترکیبات تشکیل دهنده این کانی این ماده هستند و بیشتر این ترکیبات در سنگ های آذرین نیز یافت می شود به همین دلیل فلدسپات ها نوعی سنگ آذرین محسوب می شوند و استفاده های فراوانی در صنایع مختلف دارند.

فلدسپات ها انواع مختلفی دارند مانند سدیک و پتاسیک اما باید توجه کنید که بیشتر این کانی های سفید رنگ می باشند اما در رنگ های دیگری مانند رنگ خاکستری و شیری یا حتی قرمز جگری نیز یافت می شوند اما قسمت عمده ی آن ها رنگ سفید دارند.

به طوری که در بالا اشاره شد فلدسپات ها انواع مختلفی دارند به طور مثال بیشترین فلدسپات هایی که در بازار می توان یافت فلدسپات سدیک-پتاسیک و فلدسپات پتاسیم-باریم می باشد و در صنایع مختلفی مانند شیشه سازی و تولید فایبر گلاس استفاده می شوند.

فلدسپات ها علاوه بر صنایع یاد شده در صنعت کاشی سازی و سرامیک سازی نیز مصرف زیادی دارند و از این کانی بیشتر به عنوان بدنه کاشی یا سرامیک مورد اسفاده قرار می دهند و هم چنین از این کانی به عنوان پر کننده یا لعاب کاشی و سرامیک ها استفاده می کنند.

از عناصر مهم فلدسپات ها آلکالن ها هستند که در صنایع شیشه سازی و ساخت سرامیک استفاده می شود و در واقع می توان گفت همین عنصر یکی از دلایل مهم استفاده از این کانی ها در صنعت می باشند زیرا از آلکالن ها معمولا به عنوان کمک کننده ی ذوب استفاده می شود.

کشور های زیادی در دنیا وجود دارند که معادن مهم و بزرگ فلدسپات دارند اما مهم ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان فلدسپات ها در دنیا ایتالیا و آمریکا و آلمان می باشد و سالانه حدود 6 الی 8 میلیون تن تولید سالانه این کانی در کل جهان می باشد.

ایران نیز یکی تولید کنندگان فلدسپات ها می باشند که در منطقه دارانی فلدسپات خوب و با کیفیتی می باشد و از این کانی می توانیم در صورت بازار سازی صحیح به کشور های دیگر نیز صادرات داشته باشیم.

بهتر است بدانیم که مصرف فلدسپات ها در صنایع بسیار بسیار گسترده است به طوری که می توان گفت بیشتر وسایلی که روزانه به آن ها سر و کار داریم از این کانی ها تشکیل شده اند یا در ترکیب آن ها می توان این کانی ها را پیدا کرد.

اگر بخواهیم برای شما مثال بزنیم باید بدانید که کاشی ها و سرامیک های حمام و لیوان های سرامیکی یا شیشه ای که استفاده می نمایید و حتی فایبرگلاس هایی که روی سطوحح مختلف دیده می شوند از فلدسپات ها تشکیل شده اند و حتی بسیار از سنگ های قیمتی مانند سنگ خورشید و سنگ ماه در ترکیبات خود مقدار زیادی از فلدسپات ها را موجود دارند.

به طور کلی می توان گفت قسمت عمده ی تشکیل دهنده پوسنه کره زمین را فلدسپات ها تشکیل می دهند و می توان گفت که تامین این کانی ها به دلیل ازدیاد آن می تواند تا مدت زمان زیادی صورت بگیرد و معادن کنونی موجود در جهان هم پاسخگوی نیاز و تقاضای فلدسپات ها در بازار می باشد.

معادن فلدسپات ها در سراسر دنیا معمولا به صورت رو باز می باشند و پیمان کاران معمولا استخراج به روش روباز را ترجیح می دهند زیرا هم خطرات جانی کمتری دارند و هم هزنیه ی استخراج پایین تر است و حجم استخراج نیز نسبت به معادن تونلی بیشتر است.

بعد از خاک رس می توان گفت مهم ترین ماده مورد استفاده برای تولید سرامیک فلدسپات ها هستند، یکی از دلایلی که استفاده فلدسپات ها را در تولید کاش و سرامیک افزایش داده است این است که این کانی ها دمای ذوب مشخصی ندارند و در دما های مختلفی به نقطه ذوب می رسند و همین دلیل به خاک رس و کوارنز ها کمک می کند تا زود تر به نقطه ذوب برسند.

به طور کلی ذوب را تسهیل می نماید اما به طور کلی باید گفت که از فلدسپات ها به عنوان کاتالیزور شار برای تولید پوشش شیشه ای در این چرخه استفاده می نمایند.

در تولید انواع لعاب ها نیز از این کانی ها به عنوان منابعی غنی از آلومینا و مواد قلیایی استفاده می کنند.

فلدسپات ها در سایز های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند اما کانی هایی که در صنعت سرامیک استفاده می شوند معمولا تا 75 میکرو متر آسیاب می شوند یا با دستگاه های آسیاب تا 200 مش خردایش می شوند.

یکی از دلایل مهم دیگر استفاده از فلدسپات ها این است که مقاومت و دوام سرامیک ها را افزایش می دهند و هم چنین در پروسه تولید سرامیک یا کاشی ها باعث نرم تر و مرطوب تر شدن سایر ترکیبات می شوند.

یکی از انواع سرامیک ها که در بازار تقاضا برای آن ها افزایش داشته است سرامیک های چینی مدرن می باشند که قسمت عمده ی مواد تشکیل دهنده آن ها از فلدسپات ها همراه با کایولن و کوارتد می باشد که به دلیل استفاده از فلدسپات ها هم مقاومت بسیار بالایی دارند و هم سطوحی مانند شیشه و براق دارند به همین دلیل استفاده از آن ها بسیار رو به افزایش می باشد.

همان طور که اشاره شد این کانی ها در صنایع بسیار مختلفی استفاده می شوند و در تمامی محصولاتی که امروزه با آن ها سر و کار داریم می توانیم اثراتی از این کانی ها را پیدا کنیم.

قیمت این کانی ها در بازار به دلیل تولید زیاد و ذخایز زیاد آن در کره ی زمین مناسب می باشد و به این دلیل که هزینه های استخراج زیادی را طلب نمی کند و بعد از استخراج نیز نیاز به فرآوری و مراحل پیچیده ندارد قیمت مناسبی دارد اما بهتر است برای اطلاع از قیمت روز این محصول با فروشنده این محصول یا افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا بتوانید محصول با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه نمایید.